miercuri, august 02, 2006

Iasi, orasul InTeligent

Din ţop în ţop (adica link-uri), am ajuns ieri la un frumos articol din Ziarul de Iaşi. Pe scurt, în articol un domn de la CJ (Consiliul Judeţean) se aliază cu un domn de la Grapefruit Design şi blehăie cum că au găsit ce-i lipseşte Iaşului, BRAND-ul.

Trecând peste impresia puternică de reclama pentru GD (proprietarii firmei, adică Marius Ursache şi prietenii lui) având o istorie comună cu Monitorul şi NeComm, articolul lasă şi un iz de machiaverlâc politico-webdesigner-icesc. Prietenii (probabil) Iurcan şi Ursache sunt hotărâţi, pe bază de comisioane, să pună mâna pe un milion de euro. Ei, sumă rotundă şi cu sonoritate... N-ai cum să-ţi faci treaba cu "aproximativ" 635.000 de euro sau cu aproximativ 742.000 de euro. Doar cu aproximativ un milion.

Cică "Oraşul Culturii" e perimat. Nu cred că o să se găsească cineva care să aducă argumente cum că nu e aşa. Nici eu n-am. Au dreptate. Oraşul Culturii a devenit oraşul în care cea mai reprezentativă clădire (după părerea mea), Palatul Culturii este fundal pentru scene de concerte de prostit populaţia şi adăposteşte des "expoziţii" de: haine, papuci, utilaje agricole, nasturi, bomboane, măsline din import. Peste câţiva ani zona "Palatului" va deveni zona "Palas" sau zona "Iulius Dascălus Mallus Preparatus".

Să luăm un citat din articol.

„Brandul «vinde» orasul. Strainul, chiar daca nu are nici un fel de cunostinte referitoare la Iasi, il asociaza imediat cu anumite servicii sau produse pe care le poate gasi. Cind auzi de Oxford, te gindesti imediat la universitati si stiinta. «Paris, orasul luminilor» te duce cu gindul la Montmartre si la viata de noapte boema. Astfel de asocieri reprezinta brandul“, a explicat Marius Ursache, chief creative officer la Grapefruit Design, firma specializata in publicitate si industrie creativa.
Mi se pare atât de îngust modul ăsta de gândire încât mi-e greu să comentez. Brandul lui Ursache vinde Iaşul "străinilor". Vor veni americanii, la asta sperau şi bunicii ofiţerului creativ şef de la GD. Eu aş "vinde" Iaşul românilor. L-aş face atrăgător pentru români. O să detaliez imediat, să mă mai iau de vreo două citate şi vine partea în care "servient creative soldier-ul" din mine o să-şi dea cu părerea.

„Nu are rost sa reinventam Iasul, construindu-i o imagine artificiala. Eficienta va fi maxima daca ne concentram pe imaginile pe care romanii le asociaza Iasului. Pe aceasta imagine centrala am putea construi brandul intregului judet, adaugind Cotnariul, Cucuteniul sau alte puncte de interes“, a incheiat Ursache.
Noroc că există creativi şefi în lume. Vorba lor e mult adâncă şi plină de înţelesuri. Iaşul se reinventează singur, bădie, doar că meseriaşii care-l conduc îi cheltuie banii aiurea, pe "strategii" de branding.

Obiectivul proiectului, intitulat „Iasul, oras al evenimentelor“ este reprezentat practic de transformarea Iasului intr-un organizator profesionist de simpozioane, tirguri, expozitii sau intilniri de afaceri. Punctul central al strategiei ar fi reprezentat de viitorul Centru Expozitional „Moldova“, care ar urma sa fie inaugurat in 2009.
Nu e nimic rău în asta. E chiar o chestie bună pentru ideea mea. Păcat că primul lucru care îmi vine în minte când mă gândesc la "expoziţii" este ideea cretină pentru cine a avut-o de a organiza târguri în Palatul Culturii, iar când aud "simpozioane" mă gândesc la cât de meseriaş a fost ăla care-şi ţine hotelul Europa gol puşcă pentru ca nu e în stare să aibă o strategie coerentă. Parcă-i văd pe entuziaştii conducători (şi, de ce să n-am idei preconcepute, împărţitori de "comisioane") ai CEM venind cu strategii fanteziste, după chipul şi pregătirea lor în domeniu.

Okeiu. Să lăsăm puţin în urmă articolul respectiv. A, nu înainte de a preciza că ideea mea sigur nu e originală. Mă rog, ideile.

Conform recensământului din 2002 şi a paginii de aici, suntem vreo 340.000 de ieşeni (probabil doar în oraş? trebuie să studiez). Asta n-are deocamdată o prea mare relevanţă.

Ce-aş vinde eu, în primul rând ieşenilor? Le-aş vinde un sistem medical beton şi o industrie care să le ofere locuri de muncă. Industrie producătoare (acuşi vedem şi ce anume se produce), nu comerţ sau servicii (indispensabile, de altfel). Aş face din Iaşi cel mai puternic centru medical din România. Asta ar atrage mulţi bani şi de la restul populaţiei României. Investiţii în primul rând în oamenii din sistem şi apoi în echipamente. Aş investi într-un oraş care să nu-şi îmbolnăvească oamenii ci să-i întreţină sănătoşi, veseli şi deschişi. Oamenii sănătoşi şi veseli muncesc altfel decât cei stresaţi şi pământii la faţă. Sf. Parascheva e suficient de ocupată încât n-are timp să vindece pe toată lumea.

Paranteză. Cumnatul meu, doctor în medicină, şef de promoţie, e în Anglia. Nu munceşte cu spatele ci în cercetare. Ceva cu şoareci şi un leac pentru cancer. Între timp, în România, oamenii bolnavi de cancer sunt ajutaţi cu oftaturi adânci.

În acelaşi timp, aş face din Iaşi "oraşul InTeligent". Avem deja în Iaşi o industrie IT destul de puternică. Cu scuze anticipate pentru cei uitaţi, avem Amazon, Siemens, IBM, Mind, Synygy (da, acum chiar parcă aud hohote de râs) şi mai sunt câteva despre care n-am uitat dar nu vreau să întind lista. Avem Tehnopolis, proiect pornit dintr-un entuziasm al câtorva oameni, dus până într-un stadiu foarte avansat după care a fost dat "statului" format din câţiva oameni "interesaţi". Dar există!

Avem facultăţi de profil care produc (cam pe bandă rulantă) "specialişti IT". Cei mai buni pleacă "afară". Unii dintre cei buni pleacă în Bucureşti, Timişoara... Alţii rămân aici (din motive deeestul de greu de înţeles, deocamdată) şi muncesc în firme care îi plătesc cu minimul de economie (în acte) şi cu niscaiva firimituri în rest. Nu vorbesc aici (doar) despre marii pomeniţi mai sus. Oricum, este greu să negi faptul că în Iaşi se strâng, măcar pentru o anumită perioadă (în general, cel puţin pe durata studiilor) nişte oameni inteligenţi. Aspiratorul numit "Universitate" (fie ea Tehnică sau A.I.Cuza) atrage o bună parte din inteligenţa tinerilor din Moldova.

Aş face tot ce-mi stă în puteri (cu pârghiile potrivite, de care dispun maeştrii conducători ai oraşului) să-i ţin pe oamenii ăştia aici. Oamenii şi nu nişte construcţii (Tehnopolis, CEM sau o eventuala clădire de spital cu termopane) "vând" un oraş. I-aş atrage pe investitori nu punându-le la dispoziţie birouri, un transport civilizat şi, fără să lungesc prea mult, o infrastructură puternică (care este indispensabilă, mă repet) ci prin calitatea oamenilor pe care îi găsesc aici. Oameni inteligenţi, care merită mai mult decât artificii şi sarmale gratuite pe la sărbători, mai mult decât un loc cu nocturnă unde să poţi sparge seminţe 18 zile pe an când echipa locală joacă meciuri acasă.

(Dacă ai avut răbdare şi ai citit până aici, spune-mi părerea ta. Cred că e prima dată când îmi pasă cu adevărat ce parere are cineva despre ceea ce scriu.)

31 Comments:

Blogger Toader Mihai said...

Ar trebui facute neste institutii private de studii aici care sa nu faca rabat la calitate si sa atraga cei mai buni oameni si sa si scoata cei mai buni.

1:01 p.m.  
Anonymous Anonim said...

sincer.. esti un prost ca te dai asa destept sa comentezi tu deciziile altora, si vrei nu vrei, sau mori de oftica, Iasul are nevoie de un brand, chiar si asa, cu marlania care se citeste din randurile redactate de tine ca nu ai avut tu primul initiativa

1:07 p.m.  
Blogger Eugen said...

multumesc de aprecieri, anonimule. deciziile altora am dreptul sa le comentez pentru ca ma influenteaza. cat despre marlanie, banuiesc ca te-a atins cumva ce am scris, de ai sarit ca o pisica trasa de coada. vrei un pic din milionul ala sau nu reusesti sa-ti gasesti un servici in IT care sa-ti convina? sau poate doar iti sta in fire sa mananci...

1:14 p.m.  
Anonymous Anonim said...

E o idee faina dar uiti ca traim in Romanica, unde nu exista interes pentru promovarea oamenilor. Ei pot fi oricind inlocuiti. Importanta e shpaga, mita, "Ce-mi iese mie?" Dream on brother.

1:46 p.m.  
Anonymous Anonim said...

1. serviciile sunt f importante. mai importante decat productia. intr-o societate dezvoltata primeaza serviciile ,nu productia.
2. ma enerveaza persoanele care iau (prea) in serios niste pareri personale si incep sa arunce cu noroi doar pentru ca nu sunt de acord cu ele. anonymous-ul de mai sus e unul dintre acestia.
3. astia vor sa transforme Iasul dintr-un "oras al culturii" intr-un oras al carui atuuri sunt "moda, arhitectura, soft, media, arte scenice" pentru ca "doar 2,6% din ieseni" se preocupa de cultura, restul fiind preocupati de "problemele legate de ciinii vagabonzi, canalizare sau asfaltarea strazilor". nu vad nici o legatura intre preocuparile iesenilor si "moda, arhitectura, soft, media, arte scenice", ca sa zici ca aceasta reorientare a viziunii populatiei despre propriul oras ar necesita schimbarea "brandului".
4. mi se pare ca "brandul" e o chestie supraevaluata. nu cred ca schimbarea brandului din "oras al culturii" in oras al modei, arhitecturii, softului, etc, ar aduce vreun beneficiu. banii respectiv ar putea fi folositi cu folos in alte locuri. dar, ca in orice afaceare, probabil exista interese.

1:49 p.m.  
Blogger titzu said...

nici nu prea ai ce sa comentezi la spusele lui Anonymous de la pozitia 2 pentru ca nu spune mai nimic. Ce ziceti de Iasi - oras al fotbalului (momentan poli e pe 2 si suntem in liga campionilor). Glumeam fireste ca sa mai destind atmosfera si asa incarcata.
Parerea mea e ca iasiui ar trebui sa investeasca mai mult in imagiea de oras vechi (ata cat o mai are). Brasovul si Sibiul de ex fac cu succes acelasi lucru.

1:55 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Eu am inteles asa:
1. segmentul "straini" spre care vor tinteasca GD&co la care se vinde brandul "Iasi ...whatever" si...
2. segmentul ieseni bolnavi, amarati, flamanzi, sau "oameni mici cu vicii mari" care vor a fi serviti de solutia D-lui Eugen.

Booon... acu se stie bine ca sunt tari intregi care traiesc numai din turism, nu? Da de cate ori se introarce inapoi meleonu ala de euro pana in 2020? Si, daca inteleg eu bine: daca se intoarce inapoi (in mandra cetate) de cateva ori bune, apai or creste si altele. Ce, tu daca mancai biscuitii aia cu nuca, iti crestea doar burta? Doar nu-ti scadea!?

2:02 p.m.  
Blogger Eugen said...

George, ai dreptate, desigur. Numai ca solutia 'turism in Romania' nu se poate aplica in absolut toate situatiile. Una e sa promovezi litoralul (ha ha), alta e sa faci turism in Bran, Sighisoara, Borsa, Brasov, Vatra Dornei, etc si cu totul alta e sa iei un oras de campie, fost "oras al culturii", il treci printr-o perioada de trista amintire cand ii bagi zona industriala si sarme de troleu peste tot, dupa care te gandesti sa-l faci oras turistic. Eu am incercat doar sa sugerez (si sa subliniez) ca Iasul deja se schimba de capul lui, cu sau fara brand, dar nu in directia turistica ci intr-o directie pe care se pare ca liderii nostri o ignora, fixati fiind sa vanda turism din orice pozitie.

2:07 p.m.  
Anonymous Anonim said...

sub mottoul vrei feedback ai feedback....

Corect, meseriasii trebuie convinsi sa ramana in tara. Acum cativa ani era mai greu pentru ca nici in vis nu se intrevedea job de aproximativ 1000 (iepuro,$$$ echivalent in lei). Vorbim de IT. Acum chiar si pentru unul abia iesit de pe bancile universitatii, in Bucuresti cel putin, salariile probabil ca incep de la vreo 4-500. E extraordinar ca dupa 2-3 ani si cateva schimburi de joburi sa ajungi la 1000. Multi ajung, majoritatea au sansa sa creasca si ca salariu si ca pozitie. By the way ... pe "afara" nu se prea vad evolutii de genul asta. Si uite asa balanta se inclina in favoarea IT made in RO. Ce le lipseste? De ce mai sunt cutezatori care pleaca?

E simplu:
1. n-au case!(ma refer la case in general), n-au case intr-o zona unde sa te poti relaxa dupa ce ti-a frecat chelia vreun destept pe la servici. Nuuu, desigur ca vecinii de etaj, de bloc or sa aiba grija de tine cu vreo manea la maxim, cu discutii la tabela de intretinere etc etc nu mai zic altele ca ma enervez si sterg tot.
2. ii enerveaza ceilalti. Se enerveaza reciproc unii pe altii de fapt. Se enerveaza de exemplu cu masina (care trece primul, care ajunge primul, care pleaca primul care e mai rau si mai tafnos) sau in autobuz, sau in tramvai etc. Ma rog se enerveaza o data dimineata cand merg la servici si inca o data seara cand se intorc. Plus in weekend cand vecinii fac gratare in fata/spatele blocului. Asa ca cel mai destept cedeaza primul si se cara. Si asa proportia celor care enerveaza se mareste pe zi ce trece in defavoarea celor enervati care raman din ce in ce mai putini...
3. citesc statisticile. Gen speranta de viata.
4.(era sa uit) se enerveaza si la servici. Din nefericire in ro lumea e mult mai aproape de modelul american de atmosfera la servici decat de cel european. Ma mir ca n-a invins spiritul latin... dar adevarul e ca multi se cred in vreo competitie. De fapt asa isi refuleaza frustrarile pe plan personal. Si uite asa apare problema de la punctul 3 :D Chestia tine oricum de brainwashingul tipic american.

Ma rog cred ca se pot scrie vreo zece volume pe chestia asta. Cred insa ca o solutie acceptabila ar fi ca tinerilor care au deja un job sa li se ofere posibilitatea de a-si cumpara un apartament nu oricum ci din propriul salariu, si nu oriunde, nu in blocurile gri, ar trebui creata o zona in care sa nu fie nici macar unul care a primit ceva gratis de la stat, gen serviciu sau casa. Poate suna ciudat dar asa ar fi bine ancorati intre serviciu si imprumutul catre banca. Foarte bine ancorati si chestia asta, desi poate parea o ingradire, ar multumi pe toti si i-ar face sa ramana. Nu sariti la mine ca e doar parerea mea!

Ah, cu Iasiul? Mi se pare tzeapa clasica romaneasca! Ce misto sa faci o chestie gen Romania Simply Surprising, campanie beton, bani aruncati si de fapt peste tot e aceeasi mocirla... Articolele gen publicitate mascata chiar nu le suport.

G

2:13 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Parerea mea e ca toate observatiile si sugestiile voastre pentru imbunatatirea orasului sunt foarte bune, dar omul face locul...si se pare ca cei care sunt in masura sa faca ceva in momentul de fata, nu se gandesc nici pe departe la oras sau la cum ar putea fi mai bine pentru acest oras. Iar oamenii "de rand" nu fac decat sa plece capul si sa se lamenteze intr-o situatie din care doar ei pot iesi. Dar monotonia si grijile pentru ziua de maine capteaza aproape pe toti...si asta e cel mai grav.
Eu cred ca lucrurile mari se pot face prin lucruri mici.
Numai aceasta discutie .... este un pas inainte.

2:18 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Ce vor Iesenii???
Unii vor petreceri tango si concerte bossa nova ca in Bucuresti. Altii vor pe adi minune... majoritatea prefera Etno MTV-ului. Minoritatea se cara in vest? So what??? Eu nu plec nicaieri, 'tu-va-n aripa de manelisti!!!
Eu prefer zambete false ca in germania decat Dumenezii pe care ii primesc/ofer in traficul din Iasi. Si am sa zambesc la fel de fals pana vor intelege "latinii" (sad joke) ca sunt in competitie doar cu propriile moace rase in cap si ascunse de ochelari de soare... noaptea.
Ideea e ca fiecare face ce vrea si o majoritate poate caracteriza oricand un tot (chiar daca nu e "un tot"). Aici avem de lucru... cu lucruri mici, intr-adevar. Dar sa nu cadem in depresie, Doamne fereste, in alte parti e bine: plecati fratilor la cercetare, constructii, programare, capsuni, babe, mosi ologi... si ce mai stim noi sa facem pentru vest. Ca de tara asta o sa aiba grija manelistii cu dusmanii si lovelele lor cu tot...

2:45 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Faptul ca la noi e un mare haos e tot din cauza noastra. E perfect normal ca fiecare sa-si doreasca altceva. In Iasi se pune problema ca nu ai de unde alege.
"Zambetele false" ale germanilor nu mi se par a fi o solutie. Eu de exemplu nu mi-as dori sa copii nimic din alte tari, ci mi-as dori sa se cladim ceva bun peste tot ce este acum. Noi, nu altii !!!!

2:58 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Dr.voodoo aici ... ai perfecta dreptate coco ... nu`i infrastructura ... Nu ai cai de acces cu europa .. . sa ajungi in iasi iti ia minim 6 ore ... daca esti intrat in tzara .. defapt ai o singura cursa aeriana .. si aia de mica capacitate ... Nu vad marii injvestitori venind cu ea .. sincer sa fiu... aeroportul e renovat de 2 ani .. si deja a inceput sa cada faiantza de pe el .... ca doar nah .... a fost facut de primarie ce draq .. doar nu aveau ei sa foloseasca chair toate materialele prevazute in proiect cand 1/4 din era erau suficiente pt o lucrare de "calitate" ... dar asta`i romania. Ma mir dc se mai intreaba alesii nostri dc pleaca lumea .....

3:16 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Hăhăhă. Branding. Pardon. Brending. Unde? Iasi? Hăhăhă. Iasii mi-s situati in Romania. Romania, incercati sa va inchipuiti, va rog, e un fel de sfera cu doua iesiri. Pe una iese. Si pe cealalta iese mai mult. Undeva pe la periferii e si brandingul. El este doar ca sa fie folosita si a doua iesire. Pe unde se iese mai mult.
Adicatelea.. existenta ideii isi are geneza in tentativa de a face publicitate pe plan extern.
Ok. GD e tare. E cul. E okei. Dar nu pentru noi. Noi doar suntem prin zona. E ca si o fabrica de BMW-uri in Letcani. Omu' vede, da' n-are.
Ideea e ca nu prin branding se realizeaza schematizarea punctelor forte. Ci aceasta schematizare duce la branding. Noi n-avem nici una, nici alta. Ce-i de facut? Da, Eugene, ar merge treaba cu medical researching-ul. Dar pentru asta e nevoie de "capi" open-minded. Si nu e nevoie de coruptie. Mnu. Nici "capii". Nasol e ca pe la noi, mancarea se face intr-un singur fel. Ca sa fie mancata. Si e cam mecanica tehnica. Stropul de uman e neutralizat de paharul no-chef.
Si eu vreau ce vrei tu. Si nu numai. Da' ... e cam grele...
V.

3:20 p.m.  
Anonymous Anonim said...

"Iasul... orasul unde se face sex baaaaa". Asta da slogan nu? ;;)

3:22 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Dear George (imi place cum suna),

esti "mancat" de fals patriotism. Pe bune ... de unde si pana unde tre sa faci ceva pentru Romania sau daca nu pt Vest daca nu esti in stare sa faci ceva pt tine? Nu ar fi mai frumos daca fiecare ar face ceva pentru el insusi pentru a trai mai bine? Nu e clar ca daca fiecare ar fi impacat cu sine insusi TOTI am duce/o mai bine? Dar nu ... e mai simplu sa ne dam cap in cap si din cand in cand sa ne plangem de mila pentru vreo decizie gresita pe care am luat-o in viata?
Sa fie clar in alte parti e bine pentru ca in acele alte parti romanul nu se simte injosit daca trebuie sa puna mana pe tarnacop!

S-auzim de bine!

3:24 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Parafrazand pe anonymous ... DREAM on BROTHER, nimeni nu este indispensabil! Cu atat mai mult pe "afara"! Dar asta se invata cu timpul!

E o idee faina dar uiti ca traim in Romanica, unde nu exista interes pentru promovarea oamenilor. Ei pot fi oricind inlocuiti. Importanta e shpaga, mita, "Ce-mi iese mie?" Dream on brother.

3:35 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Dl. A de mai sus ma cunoaste atat de bine incat masoara ce am facut pana acu pt mine si ce pt tara/vest. Ma rog... eu unul nu pot spune asta, dar ii raspund ca asa e fromos...

Dear Anonymous,

Concluzia pe care o trag (si era limpede din "postul" anterior) e ca vreau (eu personal) sa fac ceva pentru a nu lasa un sistem de valori sa decada. Ce e decazut, poate fi reparat? Nu e vorba de patriotism fals, neamul asta m-a dezamagit mereu si totusi am ales sa ma intorc aici si sa rezist pentru a-mi dovedi ca se poate. Dificil... insa, cu toate astea, sunt incantat sa vad ca mai exista oameni cu preocupari "comunitare" alaturi de cele "personale". Spunea cineva anterior: "Numai aceasta discutie .... este un pas inainte." ;)

"Pe bune ... de unde si pana unde tre sa faci ceva pentru Romania sau daca nu pt Vest daca nu esti in stare sa faci ceva pt tine?Nu ar fi mai frumos daca fiecare ar face ceva pentru el insusi pentru a trai mai bine? Nu e clar ca daca fiecare ar fi impacat cu sine insusi TOTI am duce/o mai bine?" -- Te amagesti. Problema e ca fiecare face doar pentru sine si nimeni pentru comunitate, Iasi, sau oricare alta (toti asteapta de la prefect ceva probabil...). Asta se intampla de aproape 17 ani si e foarte grav: avem impresia ca daca mergem la vot (cei care mergem...), ne-am jucat toate cartile. Fals! In tarile civilizate pe care le avem ca model sau la care ne curg balele cu invidie, exista o societate civila puternica si respectata, iar cei care adera la ideile ei, muncesc pentru "altii", nu pentru "sine", pentru binele celor ce vor veni intr-o suta, doua de ani, nu pentru binele imediat. Iti spun sincer Anonime: greu scapam de meteahna comunista ... Dumnezeule Doamne...

Dar revenind la topic... solutii sunt. Oameni cu initiativa cunosc si cred ca pot fi inchegati intr-un grup, in jurul unui scop clar formulat. Eugen, mai incercam un grup de actiune? ;)

4:13 p.m.  
Anonymous Anonim said...

George,

nimic personal, era o chestie generala, n-am idee cine esti si n-am vrut oricum sa te jignesc, probabil ca am folosit timpul gresit.
Problema e ca tu spui exact ce am intentionat eu sa spun: nu mai astepta de la altii sa faca ceva pt tine, fa tu insuti pt tine! (nu ma refer la tine!)
Hai s-o dam naibii de comunitate, din ce zici inteleg ca pt tine comunitate inseamna lucri facut in comun si de folosinta comuna ... facute pentru generatiile viitoare ... pana una alta nu vrem si nu avem nevoie de lucruri in comun... Apropo, e cineva pe aici care are masina in comun cu altul sau care se ofera la un car-sharing? Revin ... de ce trebuie sa facem pentru altii, cand nici pentru noi nu suntem in stare? Nu mai bine fiecare isi vede de bucatica lui, de job-ul lui, de lucrurile lui, de ineteresele si problemele personale? Si da sunt sigur ca daca fiecare ar face asa, totul ar merge struna. Noi romanii avem o problema: ne uitam intotdeauna in gradina vecinului si ne intrebam de ce iarba lui e mai deasa ca a noastra.
Si ce dreaq e societatea civila asta? O fi cumva o forma rudimentara sau extrem de evoluata de comunism? O fi o forma prin care poate fi manipulat un grupusor de idealisti? Or fi cei anti-globalizare? Daca-s astia, fac pariu ca nu stii despre ce vorbesti...

4:46 p.m.  
Anonymous Anonim said...

George,

PS: nimeni nu munceste pentru altii. Poate doar aparent... Fundatiile fac parte din societatea civila, nu? Ok... de ce in romania majoritatea fondurilor pe care le obtin de afara de la diversi avand diverse interese in zona se topesc in buzunarele membrilor? Nu cumva banii ar trebui folositi altfel? Doar e societatea civila, e un fel de Zorro, sau un Robin Hood?

Wake-up ca nimeni nu da bani degeaba!

4:53 p.m.  
Anonymous Anonim said...

De la Anonymus pentru Anonymus-ul anterior:
Ce spui tu este cu adevarat o mare problema. "Foamea" noastra de bani, a tuturor. Dar sa stii ca inca mai sunt oameni care fac si lucruri voluntare in folosul comunitatii. Poate ca sunt putini, dar inca exista si asta trebuie luat in calcul.

5:06 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Draga A,
Nu ma refer la mizeriile "apocaliptice" pe care le asculti la stirile de la ora 5. Pentru a intelege civil society trebuie sa ai un anumit set de valori, la care, aparent, tu nu aderi. Ai facut vreodata ceva voluntar intr-un mediu organizat? No way, nu? :)) Atunci poate ai mai auzit de "fraierii" care strang semnaturi pe la colt de strada pentru nu-s ce idee infantila si de cei care nush' ce vor cu 2% din impozitul tau?!?! Astea sunt manifestari romanesti ale unei societati civile tinere si vag conturate.

Primul impuls a fost sa-ti zic ceva de genul "cauta in dex", dar...

Civil society refers to the arena of uncoerced collective action around shared interests, purposes and values. In theory, its institutional forms are distinct from those of the state, family and market, though in practice, the boundaries between state, civil society, family and market are often complex, blurred and negotiated. Civil society commonly embraces a diversity of spaces, actors and institutional forms, varying in their degree of formality, autonomy and power. Civil societies are often populated by organisations such as registered charities, development non-governmental organisations, community groups, women's organisations, faith-based organisations, professional associations, trade unions, self-help groups, social movements, business associations, coalitions and advocacy groups. Sursa: London School of Economics Centre for Civil Society

5:11 p.m.  
Blogger Eugen said...

fiecare cu dreptatea lui, da' dreptăţile astea se întâlnesc pe undeva la mijloc.

o să-l citez din nou pe prietenul meu Bogdănelu' care mi-a zis că dacă vrei să fie curat la tine în ţară, trebuie să fie curat la tine în oraş. oraş -> cartier -> bloc -> casă -> camera. aplicând chestia asta în cazul de faţă, e necesar să faci ceva pentru interesul comun (presupunând că e comun interesul pentru curăţenie), dar nu e suficient.

cât despre "suntem prea mici ca să avem vreo influenţă", m-am săturat să tot aud asta.

5:16 p.m.  
Blogger Toader Mihai said...

Tind sa fiu de acord cu Bogdanelu .. totul pleaca de la tine. Daca vrei schimbare incepi tu schimbarea. Vrei brand atunci nu mai accepta kkturi de la altii si promoveaza ce stil de viata vrei tu promovat in brandul respectiv. Dar implica-te personal. E usor sa stai sa chibitezi si sa te bazezi ca face statu brand cu milionu respectiv de euro. Poate sunt sanse sa fie efectiv poate nu sunt dar chiar daca e efectiv tot ce poate realiza este sa creeze acceptanta la neamtu cu ban (adica in loc sa strambe din nas sa decida ca vine). Dar ce conteaza nu e sa vina ce conteaza e sa revina dupa ce o fost odata si asta nu o poti crea cu brandu. Ca daca el vine si ia tzepe cum se iau prin anumite magazine de la noi sau in alte locuri nu mai revine nici batut chiar daca tu bagi 10 milioane in campanii.

Daca o iei pe alta parte si vrei turism nu e obligatoriu sa faci brand e de ajuns ca convingi o mana de straini sa vina intr-un loc care e atractiv pentru respectivul si daca le place or sa revina ori ei ori cu altii.

E mult mai eficient sa bagi banii in multumirea populatiei locale decat sa bagi banii in prostirea altora. Daca omu care locuieste aici este mai fericit ca altu cel ce viziteaza o sa se simta mai bine si o sa revina.

E foarte usor sa te bazezi pe actiunile altora dar e greu sa faci tu o treaba care sa porneasca o schimbare.

5:56 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Articolul din ziar se abate de la ce am spus eu initial in interviu. Probabil din dorinta autorului de a face lucrurile mai accesibile pentru cititorul de rand.

Sunt multe incurcaturi din acest motiv, inclusiv titlul, cu marca inregistrata (care e cu totul altceva decat brandul - vezi http://www.brandingromania.com/?p=36).

Nu am sustinut niciodata ca orasul trebuie vandut doar la straini. Dimpotriva, e important in primul rand ca iesenii sa cunoasca brandul, sa devina mai atasati de oras. Sa stie de ce e special Iasul, sa poata duce un turist in locuri interesante, sa vrea sa ramana aici, nu sa plece sa lucreze in Bucuresti sau in strainatate etc. Putem dezbate cat vreti pe tema aceasta, surprinzator nu sunt fan Wally Olins si nu citez din el. Nici din Simon Anholt, care e un specialist mult mai bun in domeniu. Insa inevitabil, problematica e aceeasi la un brand de loc, daca vorbesti la nivel general, indiferent ca vorbeste Olins, Anholt sau subsemnatul.

Propunerea Dvs. cu orasul InTeligent dovedeste ca aveti cunostinte restranse in domeniul branding. Brandingul de loc nu se bazeaza pe slogane, logouri sau pe pareri personale ca a Dvs. sau a altor persoane (inclusiv din aparatul administrativ) care tin sa faca Iasul oras al performantei sportive, al culturii, al evenimentelor sau al ITului. Ci pe lucruri reale, care nu sunt atat de cunoscute, si care pot fi obtinute prin cercetare.

In ceea ce priveste sumele vehiculate, iar au fost date gresite. Nu e vorba de 1 milion de dolari, ci de cel putin 10 milioane pe 10 ani. Si pe care nu ii primeste Grapefruit, ci ii cheltuie orasul pe proiecte si activitati de promovare a brandului orasului cu zeci de firme(evenimente, materiale, brosuri, harti, adresate tuturor categoriilor de public: investitori, locuitori Iasului, guvern, zona economica Nord-Est,turisti romani si straini, presa locala, nationala si internationala etc.). Vi se pare mult in conditiile in care se cheltuie mai bine de 1 milion de EUR anual pe echipa de fotbal? Mai ganditi-va.

Multumesc!

7:29 p.m.  
Blogger Eugen said...

Domnule Ursache, simt că n-am vorbit (mă rog, scris) degeaba. A, şi având în vedere că suntem relativ apropiaţi ca vârstă şi am fost şi colegi (vag), am să-mi iau permisiunea să vorbesc la singular.

Admir GD şi ideile oamenilor de acolo de când eraţi doar trei (sau cel puţin cei trei pe care vă ştiam eu - tu, LG şi AA). Am urmărit ocazional ce s-a mai scris despre GD, sunt oarecum la curent cu portofoliul. Am tot respectul şi admiraţia pentru ceea ce faceţi şi dacă am o uşoară idee despre cum arată un "creative", urmărindu-vă pe voi am aflat.

N-o să susţin că am cunoştinţe de branding, marketing sau orice altă ştiinţă de genul. N-am. Desigur, oricine e îndreptăţit să aibă o opinie şi s-o facă publică, nimeni nu este obligat să o ia în considerare.

Nu consider "articolul" de faţă ca fiind o propunere. Deşi e posibil să se materializeze ca o propunere, dacă o să găsesc suficentă rezonanţă la ideile mele printre cei pe care-i cunosc şi sunt implicaţi în proiect.

Sunt de acord că nu poţi face "branding la întâmplare". Sunt de acord că e nevoie de cercetare. Şi da, ştiu ca abia aici intervine GD şi da, sunt de acord că Primăria (sau, mă rog, beneficiarii - cum ar fi populaţia) trebuie să plătească acest serviciu GD-ului. Nu sunt de acord cu îngroparea "oraşului culturii", nici la propriu prin nepăsarea care a dus la situaţia actuala a Iaşului (să mi se scuze grafia, aşa mi se pare mie corect, chiar dacă n-o fi) nici la figurat, prin adoptarea altui brand. Titlul articolului nu se vrea a fi noul brand, e doar părerea mea despre ce ar putea să scoată Iaşul din rahan.

Să nu deschidem din nou discuţia cu banii pentru echipa de fotbal pentru că bănuiesc că avem păreri comune.

Mă bucur totuşi ca articolul meu ţi-a atras atenţia şi că ai petrecut 5 minute clarificând lucrurile. Părerea mea a ajuns unde aş fi vrut să ajungă (chiar dacă n-o să se ţină seama de ea), la o persoană care e invitată la discuţiile despre problema în cauză.

Uite, un slogan care n-o să vândă Iaşul, dar mi-ar plăcea sa fie înfipt în capul românilor. IS - InTeligent şi Sănătos. Da, probabil că e patetic şi stârneşte zâmbete, dar mă întreb dacă nu asta ţi-ai dori pentru copiii tăi (!).

8:34 p.m.  
Anonymous Anonim said...

am avut rabdare sa citesc tot...pentru ca inca ma chinui sa confrunt mentalitatzile romanilor.
in capul multora e vraishte.prefera sa ia de bun ce zic altzii mai mari(sau nu neaparat),ci nicidecum sa-l priveasca ca om shi sa invetze din gresheala/binele facut(a) de respectiva persoana si nu s-o transforme intr-o idee preconceputa shi sa ramana asha(de aici se vede ca iubesc persoanele open-minded, ci nu-cum se zice- cu ochi de cal).
la noi.. totul ni se pare complicat.pe cand nu e asa.fiecare-shi vede de sarmaua lui shi nu lasa loc pentru altul.ce vreau sa zic e: facetzi-va viatza frumoasa nu numai prin satisfacerea nevoilor personale ci shi prin implicarea in societate pentru ca vedetzi...conteaza foarte mult societatea in care traieshti(ca atare,orasul).zambitzi unui om chiar daca nu va place de fatza lui.privitzi-l in ochi shi invatzatzi tot din orice.totul depinde de totzi si fiecare.
in ceea ce priveste politica, niciodata n-am vrut sa ma straduiesc sa o intzeleg.
nu pot din pacate nici "sa dau un sfat iasului" in ideea lui de promovare,pentru ca ma gandesc mai mult la prezent decat la viitor.
dar...de acord cu ce se spunea mai intaielea..."numai aceasta discutzie...este un pas inainte".
mi-au placut multe din ideile voastre.eu sunt genul de om care vrea sa se implice dar nu prea are in ce.nu am posibilitate dar am vointza.
doresc succes celor binevoitori si sper ca intr-o buna zi sa pot ajuta pentru binele altora.numai bine

4:47 a.m.  
Anonymous Anonim said...

mai eugen maninci cacat.
esti poate bine intentionat dar ai o totala lispa de logica.
1. 1 million d eeuro nu se vor cheltui de GD - ei probabil ofera consultanta cum sa ii cheltuie clar?
2. daca tu stii alta firma sau persoana privata in IASI care sa fie la fel de profesionisti si cu rezuktate clare ca cei de la GD atunci sa arunci cu noroi in ei.
DIn cite am auzit eu GD este o firma privata care s-a impus pe piata de design si marketing prin fotele proprii. poate prefrei niste functionari cu "experienta" d ela primarie sau prefectura care s afaca sloganuri comuniste?
sau crezi ca un studentas "eminent" care vb mult si gandeste putin si face gat de dragul de a face gat poate face treaba mai buna ca o firma specializata?
NU este asa simplu sa construiesti un brand - si da = ai nevoie de brand stii de ce?
oentru ca ai nevoie de BANI ca sa repari spitale si scoli etc etc.
Si pentru asa ai nevoie de :
1. turisti
2. investitori

deci vopsesti gardu prima data ca aia e cel mai important si dupa aia cu banii primiti d el aturisti si investitori incepi sa repari si groapa din spate.
Primarul si preectul corupt care fura banii nostri si asa putini - aia trebui luati in suturi si bagati la puscarie. dar iesenii sint retardati (nu foarte ca sint alte orase si mai si - vezi clujenii timpiti care l-au ales pe funar 8 ani) si sint fraieri si inghit orice cacat servit pe tava.

10:23 a.m.  
Blogger Eugen said...

ma bucur ca inca se mai ajunge aici :) chiar si comentatori anonimi care spun ca 'mananc cacat' si ca imi lipseste logica dar raspund cu un comentariu incoerent si nu prea reusesc sa-mi arate unde sunt ilogic, sunt bineveniti :)

11:09 a.m.  
Blogger vio said...

ma bucur sa dau de oameni care isi pun probleme si incearca sa gaseasca solutii.
sper sa se schimbe ceva, doar in bine!:)

1:42 a.m.  
Anonymous Anonim said...

salvati palatul culturii incercand sa schimbati locatia proiectului palas.

12:36 a.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home